Spółka Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” we Wrocławiu należąca do grupy kapitałowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest kontynuatorem istniejących od 1954 roku zakładów PKP wykonujących naprawy nawierzchni kolejowej systemem zmechanizowanym. Pierwszym zakładem był powołany z dniem 1 kwietnia 1954 roku Oddział Drogowy Robót Zmechanizowanych z siedzibą przy ówczesnym placu Kirowa we Wrocławiu (obecnie plac Orląt Lwowskich). W następnych latach dokonano zmiany nazwy na Oddział Zmechanizowanych Robót Drogowych, a w 1966 roku przeniesiono Oddział do obecnej siedziby przy ul. Hubskiej 6.
Pierwszymi maszynami użytkowanymi przez Oddział były ręczne suwnice bramowe SBR do układania torów i podbijarki toru PD 90. Oprócz tego w użyciu były zakrętarki do śrub i wkrętów oraz agregaty prądotwórcze do ich napędu. Przełomowym wydarzeniem w historii Oddziału były dostawy wysokowydajnych maszyn do robót torowych produkcji ZNTK Stargard Szczeciński i austriackiej firmy Plasser & Theurer. Pierwszymi maszynami, które zostały zakupione dla Oddziału była oczyszczarka tłucznia OT 400A nr 19 produkcji ZNTK Stargard oraz podbijarki toru SLC 06-32 nr 819 i 838 firmy Plasser & Theurer.
W pierwszej połowie lat 70-tych wprowadzono do eksploatacji następne oczyszczarki OT 400A nr 33 i 38 oraz podbijarki o nowych rozwiązaniach konstrukcyjnych MD 07-32. Pierwszą maszyną tego typu była podbijarka numer 1001.Poszerzany był również asortyment użytkowanych maszyn. Otrzymano profilarkę typu USP-3000C nr 179, która jest z powodzeniem eksploatowana do dnia dzisiejszego. W lata siedemdziesiąte wszedł Oddział posiadając dwa Pociągi Zmechanizowane Robót Nawierzchniowych, warsztat naprawczy oraz grupę pracowników w Goczałkowie stanowiącą zalążek powstałej jako samodzielna jednostka w 1975 roku Bazy Montażowo-Demontażowej zajmującej się przygotowywaniem części i materiałów nawierzchniowych do wymiany podczas remontów nawierzchni. Zwiększenie zadań zwłaszcza w zakresie napraw głównych nawierzchni kolejowej spowodowało powstanie nowych jednostek wykonawczych oraz postępowało również wyposażanie Oddziału w maszyny i sprzęt. Otrzymano następne podbijarki toru MD, podbijarki do rozjazdów PLM oraz nowe maszyny z ZNTK Stargard Szczeciński- profilarki ław torowiska.
PŁT 500 i koparkę rowów KR. Asortyment maszyn powiększył się o wyprodukowane w zakładach Plasser&Theurer podbijarkę toru CSM, podbijarkę rozjazdów (również na podrozjazdnicach betonowych) UNIMAT, stabilizator dynamiczny DGS i profilarkę USP 303. Ograniczenie środków finansowych na naprawy główne torów w połowie lat 90-tych spowodował konieczność zmniejszenia ilości jednostek zajmujących się tymi naprawami z trzech do jednej. Głównymi pracami Oddziału stały się naprawy bieżące torów oraz naprawy podtorza. Powstanie Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej spowodowało przekształcenie z dniem 1 lipca 1998 roku Oddziału Zmechanizowanych Robót Drogowych w Zakład Napraw Infrastruktury. W zakładzie istniało sześć jednostek wykonawczych. Były to sekcje zmechanizowanych robót utrzymania, robót nawierzchniowych, robót rozjazdowych, robót podtorzowych oraz bazy nawierzchniowa i maszyn. Jesienią 1999 roku przejęto większość sprzętu odśnieżnego oraz pociągi ratunkowe realizując zadania z zakresu utrzymania zimowego szlaków kolejowych i ratownictwa technicznego. Działalność tą wykonywano do jesieni 2000 roku a następnie przekazano sprzęt do Zakładów Infrastruktury w związku z planowaną komercjalizacją Zakładu. Ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji PKP spowodowała kolejne przekształcenia Zakładu. Dnia 01.11.2000 połączono Zakład Napraw Infrastruktury z Zakładem Maszyn Torowych tworząc Zakład Zmechanizowanych Napraw Infrastruktury. Zmiany dotknęły również jednostki wykonawcze. Stworzono Sekcję Napraw Maszyn w skład której weszła Baza Maszyn i warsztaty Zakładu Maszyn Torowych. Warsztat Produkcji Form Spawalniczych w Prudniku przekształcono w samodzielną Sekcję. Z dniem 01.01.2001 roku przejęto z Zakładów Infrastruktury we Wrocławiu, Opolu i Wałbrzychu Sekcje Utrzymania Nawierzchni wraz z realizowanymi przez nie zadaniami. Następnym etapem zmian było przekształcenie z dniem 01.09.2001 roku naszego zakładu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która przyjęła nazwę Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej DOLKOM sp. z o. o. W 2002 roku ukształtowała się obecna struktura organizacyjna spółki. Z dniem 01.01.2002 roku został utworzony Zakład Napraw Maszyn a 01.07.2002 roku Zakład Robót Modernizacyjnych i Zakład Robót Utrzymaniowych, wszystkie zakłady we Wrocławiu. W spółce istnieje również Baza Nawierzchniowa w Goczałkowie i Baza Sprzętowo Transportowa we Wrocławiu.
Od 2006 roku Spólka posiada aktualną strukturę organizacyjną, składającą się z pięciu Sekcji Napraw Infrastruktury, Sekcji Sprzętowo-Transportowej i Zakładu Napraw Maszyn.
Wymogi ustawy o transporcie kolejowym zobowiązały przewoźników kolejowych do wdrożenia
systemów zarządzania bezpieczeństwem transportu kolejowego i uzyskania do 31.12.2010 roku
certyfikatów bezpieczeństwa.
DOLKOM spółka z o. o. spełniła wymóg ustawowy i uzyskała certyfikat bezpieczeństwa w listopadzie 2010 roku.
W drugiej dekadzie lat dwutysięcznych korzystając z dobrej koniunktury na rynku budownictwa kolejowego, co pozwoliło zwiększyć zyski firmy zainwestowano w modernizację sprzętu. Kupiono nowe transportery materiałów sypkich TMS współpracujące z oczyszczarką, w firmie Plasser&Theurer zakupiono nowoczesną oczyszczarkę tłucznia RM 80 UHR, zakupiono wagony towarowe do przewozu materiałów sypkich, zmodernizowano układy robocze zgrzewarki szyn PRSM.